ArtikelKhutbah Jum'at

Qurban Minangka Tanda Yekti Tresna Saha Taat Dhumateng Allah

Khutbah sepisan

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِيْرًا بَصِيْرًا. تَبَارَكَ الَّذِيْ جَعَلَ فِي السَّمَاءِ بُرُوْجًا وَجَعَلَ فِيْهَا سِرَاجًا وَقَمَرًا مُنِيْرًا. أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ الَّذِيْ بَعَثَهُ بِالْحَقِّ بَشِيْرًا وَنَذِيْرًا. وَدَاعِيَا إِلَى الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِيْرًا.

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. أَمَّا بَعْدُعِبَادَ اللهِ أُوْصِيْكُمْ وَنَفْسِيْ بِتَقْوَى اللهِ عَزَّ وَجَلَّ حَيْثُ قَالَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى, لَن يَنَالَ ٱللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَآؤُهَا وَلَٰكِن يَنَالُهُ ٱلتَّقۡوَىٰ مِنكُمۡۚ كَذَٰلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمۡ لِتُكَبِّرُواْ ٱللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَىٰكُمۡۗ وَبَشِّرِ ٱلۡمُحۡسِنِينَ

Ma’asyiral muslimin rahimakumullah

Mboten wonten kalimat ingkang pantes dipun andaraken ing sak dengah wekdal, kejawi namung kalimat hamdalah, inggih saweneh saking tasyakur awit sedaya nikmat ingkang linangkung kathah saking ngarsa dalem Allah. Shalawat saha salam mugi tansah katur dhumateng baginda Nabi Muhammad r, Imaamul anbiyaa’ wal mursaliin.

Mekaten ugi mangga tansah siaga sangu inggih menika iman saha taqwa dhumateng Allah I, amargi kanthi takwa menika minangka dados  aset kula lan penjenengan sedaya marak sowan wonten ngarsa dalem Allah I, kasebat ing QS al Baqarah 197 mekaten,

وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيۡرَ ٱلزَّادِ ٱلتَّقۡوَىٰۖ

“lan padha siap siap sangu sira kabeh, amarga sak apik apike sangu yaiku taqwa.”

Ma’asyiral muslimin rahimakumullah

Alhamdulillah wekdal sak menika kula lan penjenengan sedaya ing akhir akhir wulan Dzulqa’dah, lan sekedhap malih mlebet ing wulan Dzulhijjah 1445 Hijriyah, inggih wulan minangka wekdal nindak-aken ibadah haji saha  qurban. Ibadah haji saha qurban estu magepokan kalih syariat Nabi Ibrahim u. Saweneh  Nabi saha Rasul ingkang estu estu dipun paringi pacoben ingkang linangkung, kalebet ing babagan ketauhidan, ngantos ing tembe dipun sebat minangka  bapak Tauhid.

Ugi pacoben rikala panjenenganipun  Nabi Ibrahim u dipun dhawuhi Allah I supados mragat ingkang putra pun Ismail. Sak sampunipun dangu sanget nengga saha adreng panyuwunan kanthi pandonga ingkang mboten kendat, Allah lajeng maringi dzuriyah inggih Ismail. Ewo semanten nembe nedeng nedenge nggulawentah, rikala Ismail menika sampun yuswa remaja awal, Nabi Ibrahim u angsal dhawuh supados mragat ingkang putra pun Ismail. Dhawuh ingkang estu awrat saha ngiris manah manah menika, estu dipun tindak-aken, amargi tresna dumateng Allah menika  mboten saged dipun banding-aken kalian tresna dhumateng mahluq sanesipun, kalebet anak saha arta banda duniawi.

Menapa ingkang dipun tindak-aken kanjeng Nabi Ibrahim saha Ismail menika nedahaken kapitadosan ingkang linangkung bilih asih tresna dhumateng gusti Allah menika sampun kajiwa kasarira.  Sedaya menika saged mawujud inggih kanthi  fondasi aqidah Islam ingkang pideksa. Pramila lajeng angsal gelar minangka khalilullah (kekasih-ipun Allah). Patuladan ingkang ngedap-ngedapi menika dipun serat ing sak lebeting Al-Qur’an surat an nahl 120 mekaten :

إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتاً لِلَّهِ حَنِيفاً وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ

Jawinipun “Sak temene Ibrahim iku pawongan kang dadi tulada kang tansah tunduk lan patuh marang  Allah lan tansah ing kahanan khusyu’ (tansah ing raos tauhidullah) lan deweke babar blas durung tahu (tumindak syirik) gawe sekutu marang Allah.” (QS. An-Nahl:120)

Ma’asyiral muslimin rahimakumullah   

Saking kisah Nabi Ibrahim u menika lajeng sak mangke kaum muslimin dipun paringi dhawuh supados nindak-aken syariat arupi qurban, inggih mragat hewan udhiyah, minangka saweneh saking wujud  taqarrub utawi parek saha dedephe dhumateng Allah I. Kaum muslimin kanthi semangat lajeng     nindak-aken pengibadahan kasebat, saha kagungan pangajab mugi ngibadah qurban menika dipun tampi saha angsal ridha saking Allah I. 

Amargi miderek paugeran agami, bilih mboten wonten amalan ingkang linangkung pas ing dinten Nahr (Idul Adha), ingkang ugi paling dipun tresani Allah I, kejawi namung tetesing rah awit mragat  (hewan qurban).

مَا عَمِلَ آدَمِيٌّ مِنْ عَمَلٍ يَوْمَ ‌النَّحْرِ ‌أَحَبَّ ‌إِلَى ‌اللهِ ‌مِنْ ‌إِهْرَاقِ ‌الدَّمِ، إِنَّهُ لَيَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِقُرُونِهَا وَأَشْعَارِهَا وَأَظْلَافِهَا، وَإِنَّ الدَّمَ لَيَقَعُ مِنَ اللهِ بِمَكَانٍ قَبْلَ أَنْ يَقَعَ مِنَ الْأَرْضِ، فَطِيبُوا بِهَا نَفْسًا

Jawinipun, Ora ana amalan anak putu Adam ing dina Nahr (Idul Adha) kang luwih ditresani Allah kejaba hamung padha ngilekake getih (mragat hewan qurban). Amerga sak temene kewan qurban iku bakal marani ing dina qiyamat, kelawan sungu, wulu, lan kukune. Lan temen getih iku bakal tumeka (oleh ridha) saking Allah, sak durunge netes ing lemah, mula padha gawenen resik jiwamu kanthi qurban..” (HR. Tirmidzi)

Mekaten ugi Rasulullah r sampun paring patuladan kanthi nindak-aken qurban ing dinten iedul adha, dinten adha inggih dinten ingkang linangkung barakahipun,

‌ضَحَّى ‌النَّبِيُّ ‌r ‌بِكَبْشَيْنِ ‌أَمْلَحَيْنِ ‌فَرَأَيْتُهُ ‌وَاضِعًا ‌قَدَمَهُ ‌عَلَى ‌صِفَاحِهِمَا ‌يُسَمِّي ‌وَيُكَبِّرُ، ‌فَذَبَحَهُمَا ‌بِيَدِهِ

Jawinipun, Nabi r nindak-aken qurban kanthi kalih ekor domba ingkang werni putihi-e luwih akeh tinimbang werna ireng,  aku weruh panjenengane ngidak ngagem suku ing sak nduwure balung rusuk domba nuli panjenengane nyebut asmane Allah lan ngucap takbir, nuli panjenengane mragat domba iku kanthi astanipun piyambak.” (HR. Bukhari)

Ma’asyiral muslimin rahimakumullah

Tembung Qurban menika asal saking bahasa Arab, inggih menika qaruba – yaqrubu – qurban kanthi makna celak. Wondene Maksudipun inggih menika parek dhumateng Allah mawi mragat hewan qurban, kanthi tulus ihlas lillahi ta’ala. Sedaya katindak-aken namung amargi Allah. Namung supados langkung parek dhumateng Allah.

Amalan qurban ugi minangka wujud saking tasyakur bin nikmah. Awit sedaya nikmat ingkang sampun dipun tampi, semanten kathahipun ngantos mboten saged dipun wilang. Pramila supados nindak-aken shalat saha qurban, Allah I paring dhawuh mekaten,

فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَٱنۡحَرۡ

Jawinipun, padha nglakoni sholat sira kabeh amarge pengeranmu lan padha qurban-a (minangka ibadah lan parek marang Allah).” (QS. Al-Kautsar: 2),

Ma’asyiral muslimin rahimakumullah

Nindak-aken qurban menika kalebet saking saweneh wujud taqwa saha tunduk patuh dhumateng Allah. Katindak-aken  mboten wonten tendensi saha motivasi sanes, kejawi namung pados ridha saking Allah. Allah I sampun paring dhawuh mekaten,

لَن يَنَالَ ٱللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَآؤُهَا وَلَٰكِن يَنَالُهُ ٱلتَّقۡوَىٰ مِنكُمۡۚ كَذَٰلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمۡ لِتُكَبِّرُواْ ٱللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَىٰكُمۡۗ وَبَشِّرِ ٱلۡمُحۡسِنِينَ

Jawinipun, “Daging (hewan qurban) lan getih-e iku babar blas ora tumeka ngarsane Allah, ananging kang tumeka ngarsane  Allah yaiku rasa taqwamu marang Allah,  ya kaya mengkono iku gusti Allah wes nunduk-ake kanggo sira supaya sira padha ngagungake  . Allah,awit pituduh kang wes diparingake Allah marang sira, lan paringana kabar bungah marang wong wong kang gawe kebecikan.” (QS. Al-Hajj: 37)

Imam Ath-Thabari ngaturaken bilih seweneh tiyang ingkang taqwa inggih menika kesdu mragat kewan qurban, kanthi pangajab namung pados ridha saking ngarsa dalem Allah, hal menika sampun kalebet ngagung-aken syiar-syiar Allah, kalebet ngamal ingkang dipun tampi.

Ma’asyiral muslimin rahimakumullah

Mugi mugi kula lan penjenengan sedaya kalebet ewonipun kawula ingkang tansah taqwa, purun qurban, saha angsal ridha saha mangunah saking Allah I,. Amiin.

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي الْقُرْآنِ الْعَظِيْمِ، وَنَفَعَنِيْ وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ، وَتَقَبَلَّ اللهُ مِنِّيْ وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ، إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ.

Khutbah Kaping kalih

اَلْحَمْدُ ِللهِ وَكَفٰى، وَسَلاَمٌ عَلٰى عِبَادِهِ الَّذِيْنَ اصْطَفٰى. أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ. وَأَشْهَدُ أَنّ مُحَمّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ لاَ نَبِيَّ بَعْدَهُ. اللهم صَلِّ وَسَلّمْ عَلٰى مُحَمّدٍ وَعَلى آلِهِ وِأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدّيْن.

أَمَّا بَعْدُ؛ عِبَادَ اللهِ، أُوْصِيْكُمْ وَإِيَّايَ بِتَقْوَى اللهِ، فَاتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُمْ مُّسْلِمُوْنَ. إِنَّ اللهَ وَمَلاَئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا. اللهم صَلِّ وَ سَلِّمْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَّعَلَى اَلِه وَ سَائِرِ الصَّحَابَةِ وَ التَّابِعِيْنَ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِاِحْسَانِ اِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ. اللهم اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ، وَالْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ، الأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأَمْوَاتِ، إِنَّكَ سَمِيْعٌ قَرِيْبٌ مُجِيْبُ الدَّعْوَاتِ، فَيَاقَاضِيَ اْلحَاجَاتِ. اللهم إِنَّا نَسْأَلُكَ الْهُدَى وَالتُّقَى وَالعَفَافَ وَالغِنَى. اللهم أَصْلِحْ لَنَا دِينَنَا اَلَّذِي هُوَ عِصْمَةُ أَمْرِنَا وَأَصْلِحْ لَنَا دُنْيَا نَا اَلَّتِي فِيهَا مَعَاشُنَا وَأَصْلِحْ لَنَا آخِرَتَنَا اَلَّتِي إِلَيْهَا مَعَادُنَا وَاجْعَلْ اَلْحَيَاةَ زِيَادَةً لَنَا فِي كُلِّ خَيْرٍ وَاجْعَلْ اَلْمَوْتَ رَاحَةً لَنَا مِنْ كُلِّ شَرٍّ. اللهم أَعِزَّ الإِسْلامَ وَالمُسْلِمِينَ، وَأَذِلَّ الشِّرْكَ وَالمُشْرِكِينَ، وَدَمِّرْ أَعْدآءَ الدِّينِ، وَاحْمِ حَوْزَةَ الإسْلَامِ يَا رَبَّ العَالَمِينَ، اللهم انْصُرِ إِخْوَانَنَا الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْتَضْعَفِيْنَ وَالْمُجَاهِدِيْنَ فِيْ فِلِسْطِيْنَ، اللهم ثَبِّتْ إِ يمَانَهُمْ وَأَ نْزِلِ السَّكِينَةَ عَلَى قُلُوبِهِم وَ وَحِّدْ صُفُوفَهُمْ، اللهم تَقَبَّلْ مِنْهُمُ الشُّهَدَاءَ وَاشْفِ مِنْهُمُ الْمَرْضَى وَالْجَرْحَى، اللهم كُنْ لَهُمْ ولاَ تَكُنْ عَلَيْهِمْ فَإِنَّهُ لاَ حَوْلَ لَهُمْ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِكَ بِرَحْمَتِكَ يَآ أَرْحَمَ الرَّحِمِينَ، رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الخَاسِرِيْنَ. رَبَّنَا آتِنَا في الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ.

عِبَادَ اللهِ، إنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى ويَنْهَى عَنِ الفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالبَغْيِ، يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذكُرُوا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ

Oleh : Ustadz Joko W

Naskah Lengkap bisa di download disini

Silakan gabung Group WhatsApp

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *