ArtikelKhutbah Jum'at

Mangayubagya Idul Adha 1445 H

Khutbah sepisan

إِنَّ الْحَمْدَ لِلَّهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِيْنُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنَعُوْذُ بِاللهِ مِنْ شُرُوْرِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا مَنْ يَهْدِهِ اللهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ لَهُ.  أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ.  اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.

 أَمَّا بَعْدُ, عِبَادَ اللهِ أُوْصِيْكُمْ وَنَفْسِيْ بِتَقْوَى اللهِ عَزَّ وَجَلَّ حَيْثُ قَالَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ

 Ma’asyiral muslimin, rahimakumullah ..

Mboten wonten kalimat ingkang pantes dipun andaraken ing sak dengah wekdal, kejawi namung kalimat hamdalah, inggih saweneh saking tasyakur awit sedaya nikmat ingkang linangkung kathah saking ngarsa dalem Allah I. Shalawat saha salam mugi tansah katur dhumateng baginda Nabi Muhammad r, Imaamul anbiyaa’ wal mursaliin.

Mekaten ugi mangga tansah siaga sangu inggih menika iman saha taqwa dhumateng Allah  I, amargi kanthi takwa menika minangka dados  aset kula lan penjenengan sedaya marak sowan wonten ngarsa dalem Allah  I, kasebat ing QS al Hijr ayat 99 mekaten,

وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ

Lan sembahen Gusti Allah nganti siro tumeka ing sawijining keyakinan (yaiku: ajal)”

Ma’asyiral muslimin, rahimakumullah ..

Alhamdulillah, wekdal sakmenika kula lan penjenengan sedaya wonten ing wulan dzulhijjah, saweneh wulan ingkang dipun haramaken (wulan ingkang minulya). Ing wulan dzulhijjah wonten wekdal wekdal ingkang linangkung istimewa, inggih 10 dinten ingkang awitan, kados dene Nabi Muhammad r sampun dhawuh mekaten,

مَا مِنْ أَيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ هَذِهِ الأَيَّامِ. يَعْنِى أَيَّامَ الْعَشْرِ. قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَلاَ الْجِهَادُ فِى سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ  وَلاَ الْجِهَادُ فِى سَبِيلِ اللَّهِ إِلاَّ رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ بِشَىْءٍ

Jawinipun, Ora ana sewiji amal shaleh kang luwih disenengi ing ngrasane Allah, hiya ngamal kang dilakoni ing dina dina iki (yaiku 10 dina ing awitane sasi Dzulhijjah).” Para sahabat sami tanglet: “(sae pundi kalih) jihad ing marginipun Allah?” Nabi r paring dhawuh, “uga ora jihad ing dalane Allah, kejaba wong kang mangkat jihad kanthi jiwa lan arta bandane kang ora sewiji wae kang bali. (HR. Bukhari)

 Ma’asyiral muslimin, rahimakumullah .

Kamulyan sedasa dinten ing wulan dzulhijjah wonten gayutan kalih dinten Arafah saha dinten riyaya Idul Adha. Wonten kathah amalan ingkang saged dipun amalaken  inggih menika,

Sepisan, nambahi kathah maos Takbir, Tahlil, Tahmid saha nindak-aken amalan amaln shalih sanesipun, linangkung ing sak lebeting dinten dinten tanggal 1-10 dzulhijjah. Para ulama ugi paring anjuran dhumateng umat Islam supados ngatahi dzikir ing sak lebeting dinten dinten kasebat.

وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ وَاذْكُرُوا اللهَ فِى أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ أَيَّامُ الْعَشْرِ، وَالأَيَّامُ الْمَعْدُودَاتُ أَيَّامُ التَّشْرِيقِ . وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ وَأَبُو هُرَيْرَةَ يَخْرُجَانِ إِلَى السُّوقِ فِى أَيَّامِ الْعَشْرِ يُكَبِّرَانِ، وَيُكَبِّرُ النَّاسُ بِتَكْبِيرِهِمَا . وَكَبَّرَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِىٍّ خَلْفَ النَّافِلَةِ

Jawinipun, Ibnu Abbas paring anjuran,lan padha dzikir-a  sira kabeh marang  Allah ing dina dina kang wes ditetepake, sepuluh dina awitan ing sasi  dzulhijah, an uga dina dina tasyrik.” Ibnu ‘Umar lan Abu Hurairah nate ngliwati pasar ing sepuluh dina ing awitan sasi dzulhijah, nuli sami maos takbir, lajentiyang sami miderek takbir. Muhammad bin ‘Ali ugi miderek takbir sak wuse shalat sunnah.”(HR Bukhari)

Takbir menika wonten kalih werni inggih takbir muthlaq (mboten wonten gayutan kalih wekdal tertemtu) saha takbir muqayyad (wonten gayutan kalih wekdal tertemtu, ingkang dipun tindak-aken sak sampunipun shalat jamaah). Takbir muqayyad kegem tiyang ingkang mboten nglampahi ibadah haji ingkang dipun awiti rikala shalat subuh ing dinten Arafah (9 Dzulhijah) ngantos wekdal ‘ashar dinten tasyrik ingkang terakhir. Wondene kagem tiyang ingkang nembe nindak-aken hajji, dipun awiti saking shalat dzuhur dinten Nahr (10 Dzulhijah) dumugi dinten tasyrik terakhir tanggal (13 Dzulhijah). Lafadz takbir miderek tuntunan inggih menika,

اَللهُ أَكْبَرُ اَللهُ أَكْبَرُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، اَللهُ أَكْبَرُ وَلِلَّهِ اْلحَمْدُ

Kaping kalih, nindak-aken siyam sunah Arafah. Dinten Arafah ingkang kaleres tanggal 9 Dzulhijjah minangka dinten ingkang minulya, inggih pengampunan saking dosa saha pembebasan diri saking pasiksan  neraka. Ing dinten kasebat dipun syari’at-aken amalan ingkang minulya inggih menika siyam. Siyam ing tanggal 9 dzulhijah menika dipun sunahaken kagem tiyang ingkang mboten haji. Ananing kaum muslimin ingkang nembe wukuf  ing Arafah mboten angsal siyam, kanjeng Nabi Muhammad r paring dhawuh,

صِيَامُ يَوْمِ عَرَفَةَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِى قَبْلَهُ وَالسَّنَةَ الَّتِى بَعْدَهُ وَصِيَامُ يَوْمِ عَاشُورَاءَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِى قَبْلَهُ

Jawinipun, Pasa Arafah (9 Dzulhijjah) bisa mbusek dosa setahun kang kepungkur lan setahun kang bakal teka.. dene Pasa Asyura (10 Muharram) bakal mbusek dosa setahun kang kepungkur.” (HR. Muslim)

 Ma’asyiral muslimin, rahimakumullah ..

Kaping tiga, nindak-akenShalat Idul Adha. Wondene ing nindak-aken shalat idul Adha wonten perkawis perkawis ingkang dipun tindak-aken inggih menika,

  1. Maes maes kanthi rasukan ingkang sae saha  ngagem wewangen, kanthi ngadi sarira saha ngadi busana.

أَمَرَنَا رَسُوْلُ اللهِ r  فِي الْعِيْدَيْنِ أَنْ نَلْبَسَ أَجْوَدَ مَا نَجِدُ وَأَنْ نَتَطَيَّبَ بِأَجْوَدِ مَا نجِدُ وَأَنْ نَضْحِيَ بِأَسْمَنِ مَا نَجِدُ الْبَقَرَةَ عَنْ سَبْعَةٍ وَالْجَزُوْرَ عَنْ عَشَرَةٍ وَأَنْ نُظْهِرَ التَّكْبِيْرَ وَعَلَيْنَا السَّكِيْنَةُ وَالْوَقَارُ

Jawinipun, Kula sedaya menika dipun dhawuhi kanjeng Rasul ing dina riyaya (Idul Fitri lan Idul Adha) uga ngangga ageman kang sae saha nganggo wewangen, lan mragat kewan qurban kang lemu (sapi bisa dinggo nganti tekan wong pitu, dene yen unta nganti tekan wong sepuluh wong) lan supaya padha ngetok-ake keagungan Allah, ketenangan lan kekhidmatan [HR al-Ḥakim)

  • Mboten dahar ngunjuk sak derengipun nindak-aken shalat Idul Adha.

كَانَ النَّبِيُّ r  لَا يَخْرُجُ يَوْمَ الْفِطْرِ حَتَّى يَطْعَمَ وَلَا يَطْعَمُ يَوْمَ الْأَضْحَى حَتَّى يُصَلِّيَ

Rasulullah r ana ing dina riyaya  Idul Fitri ora tindak sak derenge dahar lan ing dina riyaya Idul Adha mboten dahar ngantos   shalat dipun tindak-aken [HR at-Tirmizi].

  • Wonten anjuran supados tindak kanthi mergi ingkang mbenten antawisipun rikala tindak kalih konduripun. Kados dhawuh kanjeng Nabi r mekaten :

كَانَ رَسُولُ اللهِ r  يَخْرُجُ إِلَى الْعِيدِ مَاشِيًا وَيَرْجِعُ مَاشِيًا

Rasulullah r tindak badhe shalat ‘id tindak mboten nitih kendaraan, mekaten ugi rikala konduripun ugi mboten nitih kendaraan.”.(HR Ibnu Majah)

كَانَ النَّبِىُّ r  إِذَا كَانَ يَوْمُ عِيدٍ خَالَفَ الطَّرِيقَ

Nabi r rikala shalat ‘id, tindak miyos mergi ingkang benten kalih mergi konduripun

  • Shalat ied menika dipun rawuhi sedaya umat Islam. Kerit lampit jaler estri anak anak, kepara wanita ingkang nembe nggarapsari ugi dipun dawuhaken supados tindak kapurih midangetaken khutbah ing papan ingkang sampun sumadiya.

كَانَ رَسُولُ اللهِ r  يَأْمُرُنَا أَنْ نُخْرِجَ الْعَوَاتِقَ وَالْحُيَّضَ وَذَوَاتِ الْخُدُورِ فَأَمَّا الْحُيَّضُ فَيَعْتَزِلْنَ الْمُصَلَّى وَيَشْهَدْنَ الْخَيْرَ وَالدَّعْوَةَ مَعَ الْمُسْلِمِينَ.

Rasulullah r paring dhawuh supaya kabeh wanita padha mangkat ing lokasi sholat ied, wondene kang lagi haid supaya manggon ing papan liya, supaya padha mirsani keagungane dina riyaya lan bisa ngrungok-ake khutbah bareng kaum Muslimin liyane. [HR. Ahmad].

  • Shalat Id langkung utami dipun adani ing tanah lapang, kejawi wonten udzur syar’i kadosta jawah, Nabi Muhammad r paring dhawuh mekaten,

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ r  يَخْرُجُ يَوْمَ الْفِطْرِ وَالأَضْحَى إِلَى الْمُصَلَّى

Rasulullah r miyos nindak-aken shalat ing dina riyaya ‘Idul Fithri lan ‘Idul Adha tumuju ing tanah lapang.(HR Bukhari dan Muslim)

 Ma’asyiral muslimin, rahimakumullah ..

Kaping sekawan , mragat kewan Qurban kagem tetiyang ingkang kacekap rizki, mboten wonten amalan ingkang linangkung adiluhung ing dinten nahr kejawi mragat kewan qurban,

مَا عَمِلَ ابْنُ آدَمَ يَوْمَ النَّحْرِ عَمَلاً أَحَبَّ إِلَى اللهِ U مِنْ هِرَاقَةِ دَمٍ وَإِنَّهُ لَيَأْتِى يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِقُرُونِهَا وَأَظْلاَفِهَا وَأَشْعَارِهَا وَإِنَّ الدَّمَ لَيَقَعُ مِنَ اللهِ U بِمَكَانٍ قَبْلَ أَنْ يَقَعَ عَلَى الأَرْضِ فَطِيبُوا بِهَا نَفْسًا

Jawinipun, ora ana amalan anak putu Adam ing dina Nahr (Idul Adha) kang luwih ditresani Allah kejaba hamung padha ngilekake getih (mragat hewan qurban). Amerga sak temene kewan qurban iku bakal marani ing dina qiyamat, kelawan sungu, wulu, lan kukune. Lan temen getih iku bakal tumeka (oleh ridha) saking Allah, sak durunge netes ing lemah, mula padha gawenen resik jiwamu kanthi qurban..” (HR. Tirmidzi)

 Ma’asyiral muslimin, rahimakumullah ..

Pungkasaning atur mangga awit hadir-ipun dinten riyaya Idul Adha menika tansah ngagung-aken syiar syiar agamanipun gusti Allah, kanthi raos khusyu’, khidmat,

ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ

Hiya mengkono iku (Dhawuh saking Allah). lan sak sapa wae kang ngagung-ake syi’ar-syi’ar-e Allah, mula sak temene iku kabeh njedul saka ati kang taqwa.” (Qs. Al Hajj: 32)

Mugi mugi kula lan penjenengan sedaya menika kalebet ewonipun kawula ingkang tansah angsal ridla saha tresna saking Allah  I Aamiin.

بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي الْقُرْآنِ الْعَظِيْمِ، وَنَفَعَنِيْ وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ، وَتَقَبَلَّ اللهُ مِنِّيْ وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ، إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ.

Khutbah Kaping Kalih

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَكُورٌ. أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ. وَأَشْهَدُ أَنّ مُحَمّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ لاَ نَبِيَّ بَعْدَهُ. اللهم صَلِّ وَسَلّمْ عَلٰى مُحَمّدٍ وَعَلى آلِهِ وِأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدّيْن.

أَمَّا بَعْدُ؛ عِبَادَ اللهِ، أُوْصِيْكُمْ وَإِيَّايَ بِتَقْوَى اللهِ، فَاتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوْتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُمْ مُّسْلِمُوْنَ. إِنَّ اللهَ وَمَلاَئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا. اللهم صَلِّ وَ سَلِّمْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَّعَلَى اَلِه وَ سَائِرِ الصَّحَابَةِ وَ التَّابِعِيْنَ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِاِحْسَانِ اِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ. اللهم اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ، وَالْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ، الأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأَمْوَاتِ، إِنَّكَ سَمِيْعٌ قَرِيْبٌ مُجِيْبُ الدَّعْوَاتِ، فَيَاقَاضِيَ اْلحَاجَاتِ. اللهم إِنَّا نَسْأَلُكَ الْهُدَى وَالتُّقَى وَالعَفَافَ وَالغِنَى. اللهم أَصْلِحْ لَنَا دِينَنَا اَلَّذِي هُوَ عِصْمَةُ أَمْرِنَا وَأَصْلِحْ لَنَا دُنْيَا نَا اَلَّتِي فِيهَا مَعَاشُنَا وَأَصْلِحْ لَنَا آخِرَتَنَا اَلَّتِي إِلَيْهَا مَعَادُنَا وَاجْعَلْ اَلْحَيَاةَ زِيَادَةً لَنَا فِي كُلِّ خَيْرٍ وَاجْعَلْ اَلْمَوْتَ رَاحَةً لَنَا مِنْ كُلِّ شَرٍّ.

 اللهم أَعِزَّ الإِسْلامَ وَالمُسْلِمِينَ، وَأَذِلَّ الشِّرْكَ وَالمُشْرِكِينَ، وَدَمِّرْ أَعْدآءَ الدِّينِ، وَاحْمِ حَوْزَةَ الإسْلَامِ يَا رَبَّ العَالَمِينَ، اللهم انْصُرِ إِخْوَانَنَا الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْتَضْعَفِيْنَ وَالْمُجَاهِدِيْنَ فِيْ فِلِسْطِيْنَ، رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الخَاسِرِيْنَ. رَبَّنَا آتِنَا في الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ.

عِبَادَ اللهِ، إنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإحْسَانِ وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى ويَنْهَى عَنِ الفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالبَغْيِ، يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ. فَاذكُرُوا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ

Naskah Lengkap bisa di download disini

Silakan gabung Group WhatsApp

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *